Forse stijging online fraude
Bij de Fraudehelpdesk zijn in de eerste helft van dit jaar al bijna 19.000 meldingen van online fraude binnengekomen. Het aantal meldingen ligt meer dan 20% hoger dan in de eerste helft van vorig jaar. In 2022 leidde dit al tot bijna 4.000 slachtoffers, met een totaal schadebedrag van bijna 21 miljoen euro.
Dit blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk die door Nu.nl zijn opgevraagd.
Engelstalige telefoontjes
De Fraudehelpdesk zag een opvallende toename van het aantal Engelstalige fraudetelefoontjes. Daarbij worden mensen benaderd door iemand die zich voordoet als medewerker van de ‘Ministry of Justice’, ‘National Police’, of de ‘Dutch Supreme Court’. Bij het opnemen krijgen mensen een Engels gesproken bandje of een Engelssprekend persoon te horen.
Vervolgens wordt bijvoorbeeld beweerd dat er een arrestatiebevel tegen de beller loopt, dat er nog een boetebedrag openstaat of dat het BSN-nummer van de persoon wordt misbruikt. Daarna wordt om financiële gegevens gevraagd, met als doel om geld te kunnen stelen.
Meest voorkomende internetfraude
Tijdens de eerste helft van 2022 waren dit de 10 meest voorkomende meldingen van online fraude:
- Overige fraudevormen (7.174 meldingen, Jan. t/m Jun. 2022)
- Cybercrime algemeen (2.542 meldingen)
- Webwinkelfraude (2.539 meldingen)
- Identiteitsfraude (2.505 meldingen)
- Misbruik bedrijfsgegevens (1.046 meldingen)
- Voorschotfraude (918 meldingen)
- Fraudering van overheid (655 meldingen)
- Acquisitiefraude (526 meldingen)
- Oneerlijke verkoop (315 meldingen
- Beleggingsfraude (234 meldingen)
Onder ‘Overige fraude’ vallen onder meer de eerder genoemde frauduleuze telefoontjes. De categorie ‘Cybercrime algemeen’ bevat onder meer meldingen van hacken, phishing en computervredebreuk.