Wat kun je doen tegen helpdeskfraude?
Sinds 2011 hebben Nederlanders te maken met helpdeskfraude, een gevaarlijke manier van cybercrime. Wanneer je slachtoffer wordt van helpdeskfraude word je opgebeld door een persoon uit het buitenland, meestal uit India, Nigeria of een ander Engelssprekend land. Hij of zij vertelt werkzaam te zijn bij Google, Microsoft of een ander groot bekend bedrijf, en waarschuwt je dat je computer besmet is met een virus of dat je gehackt bent.
Het is belangrijk om hier niet op in te gaan, omdat ze via deze manier van cybercrime in je computer willen komen met jouw gegevens om vervolgens geld te stelen. Dat doen ze door op een slinkse wijze je gegevens en wachtwoorden te achterhalen. Omdat dit soort criminelen hun slachtoffers willekeurig lijken uit te kiezen, is het goed om altijd voorbereid te zijn op dit soort telefoontjes.
Helpdeskfraude voorkomen doe je onder andere met de volgende tips.
1. Oplichter aan de lijn? Direct ophangen
De meest eenvoudige tip is om direct op te hangen wanneer je wordt opgebeld door iemand die zegt een werknemer van Microsoft, Google of een ander groot bedrijf te zijn. Dit soort bedrijven bellen je nooit zomaar op en al helemaal niet uit India of een ander ver land. Let op: er zijn door de jaren heen ook al slachtoffers geweest van oplichters die Nederlands spraken. Let dus niet concreet op de taal, maar wel wat degene aan de andere kant van de lijn te vertellen heeft.
Een helpdesk belt jou nooit zomaar op om te vertellen dat er een virus op je computer gedetecteerd is. Dat kan een bedrijf zoals Microsoft of Google helemaal niet zien.
2. Blokkeer het telefoonnummer
Om te voorkomen dat de oplichter je nog een keer belt, is het aan te raden om het telefoonnummer direct te blokkeren. Op die manier kan de oplichter je niet nog een keer bellen met een ander vaag verzoek of verhaal. Wanneer ze je écht willen bereiken, proberen ze het waarschijnlijk met een ander nummer. In dat geval kun je preventief nummers blokkeren uit India of het land waar het andere telefoontje vandaan komt. Wanneer je daar niemand kent, is de kans klein dat iemand je uit dat land op wilt bellen.
3. Toegang verleend? Verander alle wachtwoorden
Ben je echter al een stapje verder in het gesprek en heeft degene aan de andere kant van de lijn inmiddels toegang tot je computer? Verbreek dan direct de verbinding en ga meteen aan de slag met een virusscanner om eventuele malware te detecteren en te verwijderen. Verander ook direct je wachtwoorden van je computer, je mailbox en andere belangrijke websites zoals je PayPal of internetbankieren. Je weet maar nooit hoe ver de fraudeur al gekomen is in je computer.
4. Meeste grote bedrijven hebben geen telefoonnummer voor klanten
Wat ook goed is om te weten, is dat de meeste grote bedrijven zoals Google en Microsoft helemaal geen telefonische klantenservice voor consumenten hebben.
Dat komt omdat ze een wereldwijd bedrijf zijn dat het aantal telefoontjes dat waarschijnlijk gepleegd zou worden helemaal niet aan kan. Meestal hebben ze een chatfunctie of e-mailadres via waar je contact op kunt nemen. Met die kennis in het achterhoofd is het heel eenvoudig om direct op te hangen wanneer iemand alleen al zegt werkzaam te zijn bij zo’n groot bedrijf.
5. Deel je telefoonnummer niet online
Tot slot is het verstandig om niet overal zomaar je telefoonnummer te delen. Het delen van je persoonlijke telefoonnummer kan niet veel kwaad, maar dit kan er wel voor zorgen dat je overstelpt wordt met telefoontjes van criminelen en bedrijven. Grote kans dat je daar geen tijd én zin voor hebt.
Zorg er daarom voor dat je telefoonnummer online niet te vinden is. Let ook goed op dat je je telefoonnummer niet altijd invult op webshops en andere websites wanneer dit niet verplicht is. Webwinkels kunnen worden gehackt waarbij dergelijke persoonlijke gegevens regelmatig worden gestolen voor dit soort frauduleuze zaken.